;
  1. Home
  2. Blog
  3. Restauracyjny savoir - vivre w pigułce :)

Blog

Arrival date
Check out date

Restauracyjny savoir - vivre w pigułce :)

27 January 2022

Okazji do spotkań w restauracji nie brakuje. Coraz częściej jemy poza domem, jednak nie zawsze wiemy jak zachować się w pewnych sytuacjach. Dla ułatwienia stworzyliśmy listę składającą się z kilku pytań i odpowiedzi, które mogą okazać się pomocne :) 

 

1. Jakie miejsce zająć przy stole? Zapraszając do restauracji stajesz się gospodarzem. Proponujesz więc swojemu gościowi najlepsze miejsce, pytając o zdanie. Gospodarz siada jako ostatni. Warto również pamiętać o tym, że wieszanie torebki lub marynarki na krześle jest nietaktem i może zostać źle odebrane przez innych gości oraz kelnerów. 

2. Halo? Czy możemy porozmawiać? Jeśli otrzymamy ważny telefon, wyjdźmy na zewnątrz, by go odebrać, ponieważ przeciągająca się rozmowa może być irytująca dla osób siedzących przy pobliskim stoliku. Ludzie nie muszą słyszeć o prywatnych czy firmowych sprawach innych osób. Poza unikaniem rozmów ważną zasadą jest również wyłączenie dźwięku w telefonie. Ważne, by skupić się na ludziach, którzy są wokół nas i cieszyć się wspólnym spotkaniem 

3. Jak przywołać kelnera? To problematyczna kwestia dla wielu z nas, zwłaszcza gdy kelner nie zauważa wysyłanych subtelnych sygnałów. Wówczas można popełnić potężne faux - pas, machając dziko rękoma w kierunku kelnera, by zwrócić jego uwagę. Dosłownie wszystko co musisz zrobić to starać się nawiązać kontakt wzrokowy, uśmiechnąć się i lekko skinąć głową, a kelner z pewnością podejdzie. Według savoir - vivre powstrzymywanie się od nadmiernej gestykulacji jest nie tylko oznaką kultury osobistej, ale i szacunku do drugiego człowieka.

4. Daj gryza, czyli sięganie do cudzego talerza. Choć wśród bliskich sobie osób zwyczaj ten jest dość często praktykowany, uchodzi jednak za gafę, a specjaliści odradzają takich zachowań. Jeśli jednak chcesz spróbować, poczekaj aż towarzysz zaoferuje Ci taką możliwość lub grzecznie go zapytaj. 

5. Czy dawać napiwki? Utarło się, że napiwek powienien wynosić od 10 do 20 % wartości zamówienia. Wręczanie go jest dla większości bywalców knajp czymś oczywistym, ale są i tacy, którzy nie uiszczają go wcale lub robią to wówczas, gdy obsługa wyróżnia się ponadprzeciętną jakością. 

 

 

To tylko nieznaczna część restauracyjnych zasad savoir - vivre. Warto jednak pamiętać, że najważniejszą zasadą jest to, by zachowywać się w taki sposób, jaki oczekujemy od innych ludzi, a nawet najbardziej wymagające spotkanie przebiegnie w pozytywnej atmosferze. 

My natomiast na wszystkie rodzaje spotkań polecamy naszą restaurację "Jedli w Wiśle". 

 


 

Zobacz także: 

Przepis na najpyszniejsze rogaliki orzechowe!

Co dawniej Jedli w Wiśle?

Jak tanio zarezerwować pobyt w hotelu?

Newsletter

In order to provide services at the highest level, the Website uses cookies saved in the browser's memory . Detailed information on the purpose of their use and the possibility to change cookie settings can be found in the Privacy Policy.
By clicking ACCEPT ALL, you agree to the use of technologies such as cookies and to the processing of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie IDs, for marketing purposes(including automatically matching ads to your interests and measuring their performance) by Pod Jedlami Sp. z o.o., Cieszyńska 23G, 43-170, Łaziska Górne . You can change cookie settings in the settings.

Manage privacy settings
Cookies necessary for the operation of the website

Cookies necessary for the operation of the services available on the website, enabling the viewing of offers, making reservations, supporting security mechanisms, among others: authentication of users and detection of abuse.

Analytical cookies

Cookies allow the collection of information about the user's use of the website to optimize its functioning and to adapt to the user's expectations.

Marketing cookies

Cookies allow the display of marketing content tailored to user's preferences, and the sending of notifications about marketing offers corresponding to their interests, including product information as well as information about services provided by the website administrator and third parties.

Your preferences have not yet been saved